I lördags gjorde min yngste son S och jag en fantastisk resa med den gamla ångaren Ejdern.  Godhjärtad och omtänksam tyckte han detta var vad vi behövde.  Vi steg upp tidigt och åt frukost. Utanför betade fåren i hagen bland träd och buskar, så har får alltid gjort!

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Vi startade så vår resa till Södertälje, där låg Ejdern och väntade.  Vi klev om bord, landgången var smal och utan räcken.  Det blev svårt för äldre herre med utbytta höftleder, men besättningen stöttade mig så jag kom ombord.  Vi kom en kvart före start vilket innebar att vi inte fick de bästa platserna, men det gick bra ändå.

Ejdern tuffade i väg mot slussen och lät precis som ångarna under min uppväxt. Inget onödigt buller men ett stilla töff töff. Broar hissades upp,  vattnet strömmade in i slussen och snart var vi i jämnhöjd med Mälaren. Med sex eller sju knop gled vi fram på kanalen förbi  allt från pampiga grosshandlarvillor till pyttesmå  sommarstugor, båtvarv, skog med gläntor med eller utan hus.

Vi lämnar så Södertälje kanal och kommer ut på Mälaren.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Lugnt och sansat  ångade vi fram mot vårt mål ,Birka, en gång  ett handelscentrum  för Mälaren. Hit kom köpmän från städerna kring Östersjön  men man hade också kontakteer med fjärran länder  som Bysans och faktiskt med det gamla Mesopotamien.  Säkert gjorde också Birkabor färder ut i stora världen. Allt var inte handel, en del var säkert röveri men åt båda hållen.

Vi kom fram till Birka och med hjälp av besättningen steg jag i land, följd av min son som bar kryckan. Vid landningsplatsen fanns en restaurang men vi nöjde oss med medförda mackor och kaffe och diskuterade vad vi skulle se. Min son hade varit där flera gånger och blev min guide. Den gamla staden, som ligger under  grästorv, låg bakom en ås och denna ås måste vi bestiga. Jag lyckades faktiskt komma upp till krönet och kunde se ut över slätten.

Väl nere på slätten kunde vi se resterna av en mur och innanför den muren kunde befolkningen söka skydda vid fientliga anfall.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Vi följde åskanten och vek av mot landningsplatsen. Vägen kantades av gamla ekar och andra lövträd.  Så kom vi tillbaka till utgångspunkten, beskådade muséet med dess föremål och kartor. De sålde böcker om Birka, läderhattar för arkeologer, enkla smycken men också mycket krimskrams.

Vi avslutade vårt Birkabesök med glass och tittade upp mot åsen där det så kallade Ansgarskorset står.

Så klev vi ombord på Ejdern, som snällt tuffade fram över Mälarens lugna vatten.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Vi åkte förbi massor av segelbåtar. De gled långsamt fram i den mycket svaga brisen, hoppas de kom fram innan mörkret föll.  Vi kom i alla fall tillbaka till Södertälje och lämnade båten nöjda med vår utflykt.