Vi i rörelse för mogen ungdom har alla fått uppleva fiskleverolja. Denna förvarades i  en mörkbrun droppflaska och mamman skulle droppa oljan  i  en sked som sedan barnet glatt skulle slicka i sig. Vi barn tyckte inte det var gott. Men en i familjen, Japs, slickade glatt i sig oljan. Vi var mycket tacksamma över hans insats, men inte mamma. Det hände inte så ofta och kanske bara en gång men har blivit historia. Japs är sedan länge i hundarnas himmel och jag tänker ofta på honom. Min gode vän Z har stor nytta av detta!

IMG_0002_NEW

För länge sedan kunde barn drabbas av barn av engelska sjukan eller rakit. Deras ben blev mjuka och böjliga, de innehöll för litet kalk. Hjulbenthet, snedställd ryggrad och andra skelettdeformiteter kunde bli följden.

I mitten av 1800-talet började man använda torskleverolja mot rakit. Någon observant läkare hade väl funnit att åt de torsklever och fet fisk klarade sig barnen från rakiten. Dessförinnan trodde man att barnen drabbats av en förbannelse eller onda ögat. Ogifta kvinnor med barn var starkt misstänkta för att kasta det onda ögat.

I början av 1900-talet hittade man vitamin D3 i fiskleveroljan och kunde renframställa vitaminet. Vitamin D påverkar kalcium-(kalk) och fosforbalansen, att vi tar upp dessa ämnen och hanterar dessa ämnen. Kalcium liksom natrium och kalium finns med i alla celler och är nödvändiga för cellernas olika funktioner men talar vi om kalkbrist tänker vi nog mest på urkalkade ryggkotor, lårben och annat som lätt går sönder om vi ramlar. Skelettet är kroppens största mineralförråd och vid kalciumförluster eller brist tas kalcium härifrån

På den tiden fanns det bara en sorts olja, torskleverolja och den smakade vidrigt, se ovan. Vitamin A fanns med i oljan och kunde ge förgiftning vid större doser, därför användes dessa droppflaskor. Våra barn fick AD-droppar eller kapslar. Nu finns det inga AD-droppar eller-kapslar, bara D-droppar och kapslar. Det finns tillräckligt med A-vitamin i födan.

Vitamin D3 tillverkas i huden, ultravioletta strålar ombildar kolesterol till D3. Solljuset måste vara tillräckligt starkt och därför tillverkar huden vitaminet i tillräcklig mängd endast sommarhalvåret. En vanlig svensk producerar 1000 IE (internationella enheter) på 15 minuter sittande i solen med bara armar och händer och utan hatt. Solas hela kroppen och under längre tid blir produktionen avsevärd. Nyttan av detta får vägas mot ökad risk för hudcancer.

Balansgång

Vitamin D3 lagras i fettväv och kanske i tillräcklig mängd för tre månader, forskarna är inte eniga om hur länge lagret kan räcka.  D3 finns i fet fisk som lax, sill, strömming, makrill med flera. Strömming, denna läckra fisk, bör vi ju inte äta annat än i små mängder och inte så ofta. Mejeriprodukter som lätt-, mellan- och röd mjölk, smör har berikats med vitaminet liksom margarinet.

Hur mycket vitamin D3 behöver vi? Livsmedelsverket anger 10 mikrogram eller 400 IE, dubbla dosen för äldre över 75 år. Vissa forskare anger att vi behöver 3000 IE. Observera att dessa siffror inkluderar den vitaminmängd vi får genom sol och föda.

Det finns en mängd olika vitamin D3 tabletter. Jag hittade på Google 31 olika preparat med olika eller samma styrka. En pilleriframgång.

Om vi blir friskare av att äta extra vitamin D får vara osagt. Men äter man 60000 IE blir man ordentligt sjuk. Tycker vi att någon nära blir glömsk och ströpplig, proppa inte i honom massor av D-vitamin, då kan hen bli ordentligt dålig.

Att äta klokt med mycket fet fisk, vara ute mycket i solen, att ta promenader är bra och roligt.