Det är ett förunderligt väder men det har faktiskt snöat och småvägar är som skridskobanor. Promenader med Z blir litet kortare och försiktigare, men han…..
Julen kommer med stormsteg, det gäller att gilla läget. Att jul är mat framgår av alla mat- och krogannonser. Unga människor kan ostraffat äta sig igenom flera julbord. Men vi andra ska inte äta oss övermätta för att sedan ge oss ut i regn och blåst. Det kostar på för kroppen att smälta maten, blodtrycket vill gärna sjunka och yrsel kan följa. Den som dopat sig med alkohol i alla dess former bör ta det extra försiktigt. Det är viktigt och behagligt att vila på maten men pass på. Ha inte en godisskål stående bredvid den bekväma fåtöljen. Äter vi flera julbord får vi en ökad rondör.
Tidskriften Aktiv Träning skickar mail till mig av någon anledning. I det senaste har de korat de tre värsta julsynderna. Julkorven har för litet kött men mycket fett. Enligt skribenten är senapen i korvrätter den nyttigaste ingrediensen. Ankstek är nästa begivenhet och med rätta skriver man att den är fet. Värst är nog Pekingankan, i Kina är det fint med fett. Som trea kommer Ris à la Malta med socker och vispgrädde.
I mailet finns också en förbränningskalkyl. Äter vi en japp måste vi vandra i en halvtimme, 100 gram julskinka motsvarar hundpromenad i 24 minuter. 100 gram Jansons Frestelse trollas bort med sex i 16minuter eller 13 minuters simning. Det finns en massa konstiga sporter i tabellen, men jag tror inte att Ni läsare ägnar Er åt Aikido, basketboll, bergsklättring med mera men kanske golf. Är Ni intresserade kanske Ni kan få tabellen från aktivtraning.se, jag tror det är rätt hemsida.
Mat tillhör julen men vad skall vi äta. Det finns många skolor. Mycket fett – litet kolhydrat, mycket ”långsamma ” – litet fett. Mycket grön- och rotsaker är gott och nyttigt liksom bönor. En stor skål rödkålssallad med valnöt och dressing. Grovt bröd. Skinka är bra om fettet skärs bort, rökt lammfiol utmärkt. Blanda och balansera. Laga inte många rätter, husmor skall inte bli slutkörd.
Ät aldrig ett stort mål för att sedan vandra ut i snålblåsten. Finns flera recept ,googla. De viktigaste ingredienserna är gräddfil, vitlök, dragon och senap
En favorit om det finns färsk strömming är dragonströmming.